Onderwijs in het licht van structurele lerarentekorten (Onderwijsraad)

Het onderwijs kampt al langer met een tekort aan leraren en dit probleem groeit. Het lerarentekort speelt vooral in het primair onderwijs, maar ook in het voortgezet onderwijs lopen de tekorten op.
Welke vraagstukken, dilemma’s, belangen en mogelijkheden komen in beeld als er structureel minder leraren in het onderwijs zijn? Welke verwachtingen kunnen schoolbesturen en scholen nog waarmaken? Wat betekent dit voor de diepte, breedte en het niveau van de leerstof, het geboden pedagogisch-didactisch repertoire, het gebruik van technologie, de reikwijdte van de maatschappelijke opdracht van het onderwijs, en voor de groepering, lesuren en roosters? Welke implicaties heeft dit voor de professionaliteit, werkdruk, het werkplezier en de motivatie van onderwijsgevenden? En wat betekent dit voor de leerlingen en voor hun ouders?
Op verzoek van de minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, verkent de Onderwijsraad hoe en in welke vorm, gegeven de structurele lerarentekorten, de komende jaren in onderwijs kan worden voorzien. In deze verkenning komt de raad via een scenariostudie tot handelingsperspectieven.
De verkenning verschijnt naar verwachting voor de zomer van 2023.