Monitor Leercultuur (SER)

De wereld om ons heen verandert snel. Technologie verandert ons leven en werken. De coronacrisis heeft een grote impact. Er zijn maatschappelijke uitdagingen zoals tekorten op de arbeidsmarkt en de energietransitie. Dat biedt kansen, maar stelt het aanpassingsvermogen van mensen én organisaties op de proef. Iedereen moet zich blijven ontwikkelen zodat we de uitdagingen van de toekomst aan kunnen. Daarom heeft het kabinet de Sociaal-Economische Raad (SER) gevraagd een actie-agenda op te zetten om initiatieven voor leven lang ontwikkelen aan te moedigen en te helpen. In deze tijd blijkt des te meer hoe belangrijk dit is.
Een publicatie in het kader van de actie-agenda is de ‘Monitor Leercultuur’ (20 december 2022). Hierin brengen de SER en TNO de leercultuur in Nederland in kaart. Dit doen zij aan de hand van drie thema’s: leergedrag, gevoelde urgentie en stimulerende factoren. We lichten enkele opvallende aspecten uit.