Nieuwsbrief Adviesraden

Ξ Nieuws

Onderwijsraad – De leerling centraal

De leerling centraal stellen in het onderwijs zonder te letten op de effecten daarvan voor kansengelijkheid en sociale samenhang schaadt uiteindelijk de kwaliteit van het onderwijs. Dit heeft gevolgen voor democratische kwaliteit, welzijn en welvaart. Dat schrijft de Onderwijsraad in zijn verkenning ‘De leerling centraal?’, die op 4 juli verscheen.

De raad stelt vast dat achter de notie ‘leerling centraal’ een verscheidenheid aan betekenissen en bedoelingen schuil gaat. Ook stuit het centraal stellen van de individuele leerling in het onderwijs op grenzen. In de eerste plaats is er een spanningsveld tussen individuele wensen enerzijds en maatschappelijke belangen anderzijds. De raad vindt dat waar het maatschappelijk belang en het individuele belang botsen, het maatschappelijk belang van onderwijs het zwaarst moet wegen. Een tweede spanningsveld betreft die tussen keuzevrijheid enerzijds en kansengelijkheid anderzijds.

Terug naar overzicht

Nieuwsbrief Adviesraden